DİĞER KATEGORİLER

ŞEHRİN TRAFİĞİ

ŞEHRİN TRAFİĞİ- Mehmet HANÇERLİ- Yeni Meram Gazetesi

İSLAM OYUNLARI 6

Daha önceden de zaman zaman gündeme getirdik. Trafik gün geçtikçe çekilmez bir hal alıyor. İnsanların vurguladığı ekonomik verilere inat caddelerimiz, araçları almıyor. Aracınızı koyacak bir açık ya da kapalı otopark bulamıyorsunuz. Ailemizle ya da misafirlerinizle bir restoranda habersiz, randevusuz gitmeye kalkarsanız yer bulamıyorsunuz. Bunca yoksulluk söylemlerine inat bu gördüklerinize akıl erdiremiyorsunuz.
Trafik problemi gün geçtikçe de büyüyor. İller bazında Konya, dışarıya göç veren bir şehir. Ancak içerisinde de merkeze göç alan bir şehir. Nüfus bazında en küçük ilçeler yaşlı nüfusların emanetleri teslim etmeleriyle birlikte gün geçtikçe eriyor. Merkez dışındaki ilçelerden ekonomik seviyeleri üst düzeyde olan Çumra ve Altınekin ilçe nüfusları yerinde sayıyor.
Daha kalabalık nüfusa sahip olan ilçelerde de nüfus yerinde sayıyor. Hep söyledik. Akşehir ilçemizin belediye başkanları, ilçe nüfusunu bir yüz bin eşik değerinin üzerine çıkaramadılar. Altınekin nüfusunu da başkanlar bir 15 bin değerini aşamadılar.
Hep vurguladık. Bir milyon 350 bin nüfusa yaklaşmış şehir merkezinde trafik, her geçen gün insanı çileden çıkarıyor. Eskilerden en fazla bir periyotta geçtiğimiz kavşaklarda pik saatlerde 3-4 periyot beklemekteyiz. Yine pik saatlerde size yeşil ışık yanmasına rağmen önünüz kapalı olduğundan trafik kilitlenmiş vaziyette.
Büyükşehir Belediyesi Çeçenistan, Necmettin Erbakan, Aliya İzzetbegoviç, Genç Osman, Alparslan Türkeş vb. yeni açtığı onlarca ana caddeye rağmen trafik çekmiyor.
Bir şehrin nüfusu merkezde 25 sene de tam iki kat artmış ise yine aynı süre zarfında trafiğe kayıtlı motorlu taşıtlar da 3 kat artmış ise bunu hangi yol kaldırır? Yetkililer merkezdeki motorlu araç sayısının 900 bine yaklaştığını vurguluyorlar.
Problem merkezde ve merkezden iş yerlerine gidişte. Bu taşıt ve insan sayısına göre merkezde yeni cadde açamıyorsunuz. Açtığınız cadde ve ana arterler merkezin dış çeperindeki yollar. Merkezdeki caddeleri genişletme imkanınız var mı? O da yok. Merkezin merkezinde açacağınız veya genişleteceğiniz bir ana cadde için belediyenin 5 senelik gelirinin tamamını harcamanız gerekiyor.
Kamulaştırma giderlerinin afaki boyutlara ulaşması nedeniyle adım atamıyorsunuz. Boş alanlarda işiniz daha kolay. Rahmetli Turgut Özal döneminde çıkarılan 3194 Sayılı Kanunun 18. maddesini uygulayarak imarda yol yapım çalışmalarını bedelsiz olarak hallediyorsunuz. Ancak imar uygulamasının bittiği yerlerde 18. maddenin uygulanması imkansız. O zaman yapılacak tek alternatif kalıyor, kamulaştırma. Cebinize kuvvet, hangi imkan ile nereye kadar?
Belediyelerimiz özellikle kavşak noktalarındaki alt üst geçitlerde bir hayli mesafe aldı. Bu arada ilk altgeçit, üstgeçit kazmasının vurulacağı yer olarak gösterilen Ankara Caddesi- Fetih Caddesi- Hava Lojmanları Kavşağı'ndaki yer inkitaya uğrasa da 100'e yakın kavşakta ciddi tanzimler yapıldı.
Konya'nın master planını yapan deneyimli firma, 25 sene önce merkezdeki caddelerin genişleme imkanı olmamasından dolayı ihtiyacın alt, üst geçit yapma ile çözülmeyeceğini vurguladı. Zira Konya'da bütün yolların direkt veya dolaylı olarak çıktığı Alâeddin Tepesi ve bulvarına ulaştığınızda ne olacak? Orada trafik kilitlenecek?
Master plancı asıl ihtiyacın sinyalizasyon sistemi ile araçların ışıklarında bekletilmesi ve merkeze büyük araç kapasiteli kapalı ya da açık otopark yapılması gerekir demişti.
Kanun koyucu her şeyi koymuş. Uygulamada farklılıklar var. Özellikle toplu konutlarda ve parselin uygunluğu da dikkate alınarak otopark probleminin parsel bazında çözülmesi esastır. İmkan olmayan parsellerde ise inşaat halindeki yapının ruhsat öncesi otopark bedeli belediyenin kasasına yatırılmakta. Belediyede o yapıya en yakın bir yerde kapalı veya açık otopark yapmakla yetkili ve görevlidir.
Çok önceleri Ankara- İstanbul gibi büyükşehirlere gittiğimizde trafik sorununun büyüklüğünü yerinde görüyor idik. Şimdilerde Konya'mız 20 sene öncesinin İstanbul'u oldu. İstanbul'un şu andaki durumunu görüyoruz. Radyolarda dahi semtler arası trafiğin ulaşım süreleri veriliyor. Doluluk oranları veriliyor. Yakın bir gelecekte Konya yerel radyolarında da duymayacağımızı kim söyleyebilir?
Saygıdeğer yetkililer, akıllı sinyalizasyon sistemleri ile yeni açılacak yolları ile merkeze her yıl yapılacak katlı ve açık otoparkları ile sorun çözüm bekliyor.
Takdirlerinize sunuyoruz.