Görev Belgesi Karmaşası- Mustafa DEĞİRMENCİ- Yeni Meram Gazetesi
Değerli Okurlar; Tam kapanma sürecinde sokağa çıkma kısıtlamalarından muaf olacak kişilerin belirlenmesinin ardından, bu kişilerin muafiyetini belgelendirmek adına e-devlet ile entegre olarak çalışmalar yapıldı. Tabi hemen hemen her konuda olduğu gibi sistemin aksaklıkları ve yanlışlıklar birçok vatandaşımızı maalesef yine mağdur etti. Muaf olduğu halde izin belgesi alamayanlar, belge talebinde bulunan işçiler için mevcut durumda çalıştığı işyeri sistemde görünmeyip eski çalıştığı işyerinin kaydıyla karşılaşanlar oldu. Ama bizlerin de atladığı önemli bir nokta var, kimler bu yasaktan gerçekten muaf? Bugünkü yazımızda bu konu hakkında ve görev belgesinde karşılaşacağımız olası sorunlar hakkında sizleri bilgilendirmeye çalışacağım. Öncelikle 43 maddelik muafiyet listesini bilmemiz gerekiyor, listeyi tam olarak bilmeden “ benim de iş yerim var vergi mükellefiyim “ diyip elimize vergi levhasını alıp çıkarsak muhtemel bir cezayla karşılaşabiliriz. Geçmiş dönemdeki sokağa çıkma kısıtlamalarından farklı olarak sadece vergi levhası yeterli değil. İç İşleri Bakanlığının web sayfası üzerinden bu liste rahatlıkla ulaşabilirsiniz.
Görev Belgesinde Olası Sorunlar
7 Mayısa kadar opsiyon süresinin uzatılması yerinde oldu. Bu şekilde e devletteki yoğunluk sorunu aşılmış olur. Ancak söz konusu yoğunluğun dışında da farklı sorunlar söz konusu olabiliyor. Başlıca sorunlar şu şekilde ;
1- İşyerinin muaf kapsamında uygun NACE kodlu işyeri dosyasına ve aynı SGK işyeri dosyasından bildirilmesine rağmen bir işçiye muaf yazısı verirken diğer işçiye alınamaması,
2- Faaliyet konusu ile muaf olan işyerinin üretim, inşaat vs. gibi işi yapan muaf işçileri ile bu işçilere idari anlamda muhasebe, insan kaynakları, satış vs. gibi muaf olmayan ayrı SGK dosyalarından bildirilen işçilere muaf yazısı alınamaması,
3- Muaf kapsamında olmasına rağmen bazı işyerlerinde adres bulunamadı hatasından dolayı yazı alınamaması,
4- Nisan, mayıs ayı itibari ile işe girenler için yazı alınamaması,
5- Asıl işverenin muaf olup alt işverenin muaf kapsamında olmaması ya da tam tersi durumda asıl/alt işveren ilişkisi olan ortak çalışma yürütülen işyerlerinde muaf çatışmasından dolayı yazı alınamaması,
6- Çalışma görev emri alınan işçinin görev emri yazılı adresin dışında işyerinin farklı adreslerinde çalışma yapmasında izin yazısı alınamaması (örneğin bir mühendisin farklı şantiyede görev yapması gibi)
7- Ek-5, Ek-6 kapsamında sigortalı olup ta işveren tarafından sigortalı bildirimi yapılmayan taksi-dolmuş şoförü, oyuncu vs. gibi işçiler ile SGK muafiyeti olan çalışanlar için yazı alınmaması, var,
8- Evde Özel bakım mecburiyeti kapsamında bakılan hasta, yaşlı gibi kişilere özel bakıcılık yapan ve ek-9 kapsamında sigortalı olanlar ile ilgili yazı alınamaması,
9- Tam kapanma kapsamında çalışmak zorunda olanların evde bakılması gereken çocuklara bakıcılık yapan ve ek-9 kapsamında sigortalı olanlar ile ilgili yazı alınamaması,
10- Aynı anda iki işte çalışıp ta birinde muaf olup diğerinde muaf olmayan işçi ile ilgili muaf olmayan işyerinden yazının alınmaması,
11- İşbaşı eğitim programı kursiyeri veya stajyer olarak çalışanlarla ilgili yazı alınamaması,
Gibi sorunlar bulunmaktadır. Bu sebeple eğer 7 Mayıs'tan sonra e -devletten alınacak görev yazısında yeni bir uzatma opsiyonu olmaması halinde bu hususlar sorun olacak. Sonuçta 7 Mayıs'tan 17 Mayıs'a kadarki sürede bu sorunların çözüme kavuşması gerekir. Bu sorunlarla ilgili yetkililer gerekli çözümleri illaki yapılacaktır. Ve inşallah alınan tedbirler sonucu bu kadar katlanılan zorluklara karşı koronavirüs vakalarında ciddi bir düşüş olur.
Saygılarımla…